Wooden structure, metal, 3D printed material, lasercut Plexiglas, needles, custom-made software, electronics,
wool, and sensors
Commissioned by the Ottawa Art Gallery, 2021
Courtesy of the artists
Based on the open source Knitic machine developed by artist duo Varvara Guljajeva and Mar Canet.
Can we convert you into a knitted row? Gathering data from Ottawa Art Gallery (OAG) visitor interactions —on our website and onsite in the building itself — this machine is knitting a tactile visualization of ongoing visitor statistics.
Linked to digital platforms and sensors in the Gallery, the machine responds to visitors with a knitted full circular row. Growing longer, and piling up as each interaction is documented, the knitted creation will be a record of OAG activity over the course of one year.
Ottawa-based artists Greta Grip and Lee Jones are interested in the relationships between textiles and information technology. Here, data is filtered into something supple.
We live in a world in which data mining is a hidden practice, and the digital traces we leave behind are collected and used without our knowledge. By contrast, this machine is transparent in its conversion of selected data into something tactile: a graphic spectrum of colour, and the tangible result of our collective interaction, growing before our eyes.
Pouvons-nous vous convertir en une rangée de mailles ? À partir des données recueillies sur les interactions entre les publics de la Galerie d’art d’Ottawa (GAO), tant sur le site Web qu’à la Galerie même, cette machine tricote en continu une représentation tactile des statistiques sur les visites.
Connectée aux plateformes numériques et à des capteurs installés sur les lieux, la machine réagit aux gens en ajoutant un rang circulaire au tricot. À mesure que les interactions seront documentées, le tricot s’allongera et ses plis s’accumuleront, formant ainsi un registre des activités de la GAO sur toute une année.
Les artistes ottaviennes Grita Grip et Lee Jones s’intéressent aux relations qui existent entre les textiles et l’informatique. Ici, un résultat flexible émerge des données filtrées.
Nous vivons dans un monde où l’exploration de données s’effectue à l’abri des regards, et les traces que nous laissons sont recueillies et utilisées à notre insu. Cette machine, quant à elle, convertit en toute transparence les données sélectionnées pour créer un produit tactile : un spectre de couleurs graphique et le résultat tangible de nos interactions collectives, qui prend de l’ampleur sous nos yeux.
Traduction en français : Louise Saint-André
wool, and sensors
Commissioned by the Ottawa Art Gallery, 2021
Courtesy of the artists
Based on the open source Knitic machine developed by artist duo Varvara Guljajeva and Mar Canet.
Can we convert you into a knitted row? Gathering data from Ottawa Art Gallery (OAG) visitor interactions —on our website and onsite in the building itself — this machine is knitting a tactile visualization of ongoing visitor statistics.
Linked to digital platforms and sensors in the Gallery, the machine responds to visitors with a knitted full circular row. Growing longer, and piling up as each interaction is documented, the knitted creation will be a record of OAG activity over the course of one year.
Ottawa-based artists Greta Grip and Lee Jones are interested in the relationships between textiles and information technology. Here, data is filtered into something supple.
We live in a world in which data mining is a hidden practice, and the digital traces we leave behind are collected and used without our knowledge. By contrast, this machine is transparent in its conversion of selected data into something tactile: a graphic spectrum of colour, and the tangible result of our collective interaction, growing before our eyes.
Pouvons-nous vous convertir en une rangée de mailles ? À partir des données recueillies sur les interactions entre les publics de la Galerie d’art d’Ottawa (GAO), tant sur le site Web qu’à la Galerie même, cette machine tricote en continu une représentation tactile des statistiques sur les visites.
Connectée aux plateformes numériques et à des capteurs installés sur les lieux, la machine réagit aux gens en ajoutant un rang circulaire au tricot. À mesure que les interactions seront documentées, le tricot s’allongera et ses plis s’accumuleront, formant ainsi un registre des activités de la GAO sur toute une année.
Les artistes ottaviennes Grita Grip et Lee Jones s’intéressent aux relations qui existent entre les textiles et l’informatique. Ici, un résultat flexible émerge des données filtrées.
Nous vivons dans un monde où l’exploration de données s’effectue à l’abri des regards, et les traces que nous laissons sont recueillies et utilisées à notre insu. Cette machine, quant à elle, convertit en toute transparence les données sélectionnées pour créer un produit tactile : un spectre de couleurs graphique et le résultat tangible de nos interactions collectives, qui prend de l’ampleur sous nos yeux.
Traduction en français : Louise Saint-André
- Catégories
- Cours & Divers
Commentaires